Kyyjärven verkkolehti | helmikuu 2010 | Tänään on 8.8.2020
EtusivuPääkirjoitusTapahtumatNettiradioNetti-tv1InfoPalauteYritykset ja palvelutIn English

Yhteistyökumppaneille logopaikka. Valitse yrityksellesi sopiva aihealue ja varaa paikkasi heti !

 

Katso lisäkuvat    Lähetä kaverille   Tulosta

Moottoripyörällä Tiipetiin (20)

4.2.2010 Kuvat ja teksti: Erkki Peura / AT

Auringon valoa oli vielä muutamaksi tunniksi kun saavuimme Saga nimiseen kaupunkiin. Bensa oli vähissä ja ...

.. Saga:n näkeminen piti mieltä yllä sillä sieltä saisimme tankit täyteen. 

Mutta kuinka ollakaan kaupungin rajalla oli PLA:n portti. Kun saavuimme portille näyttivät vartiomiehet, että meillä ei ole mitään asiaa tästä paikasta eteenpäin. Vaikka kuinka yritimme näyttää leimattuja dokumentteja ei niillä ollut mitään vaikutusta vartiomiehiin.

Ei muuta kuin vanha kikka ’old China hand’, elikkä odotellaan niin jotain alkaa tapahtua. Jonkin ajan kuluttua paikalle tuli aliupseeri esittämään samoja vaatimuksia kuin vartiomies mutta me pysyimme vain paikalla ja odotus jatkui. Meillähän ei ollut bensaa kuin muutaman kymmenen kilometrin ajoa varten mikä veisi meidän keskelle ’ei mitään’ mikäli siis lähtisimme ajamaan takaisin siihen suuntaan josta tulimme.

Bensa-asema oli meistä 100 metrin päässä mutta välissä portti sekä PLA:n edustajia, elikkä tilanne ei ollut kovinkaan hyvä. Vihdoin odotuksemme palkittiin ja paikalle tuli upseeri, mikäli oikein asiaa tulkitsin niin hän taisi olla majuria vastaava henkilö. Guntherin selitykset meidän tilanteesta vihdoin saivat toivomaamme vastakaikua. Upseeri otti yhden meistä mukaan, Guntherin, hakemaan bensaa kaupungista.

Jälkeenpäin Gunther kertoi, että bensaa kaupungissa ei todellakaan ollut, he olivat käyneet ainakin kolmessa paikassa kunnes sitten PLA:n paikasta löytyi säiliö josta saatiin ostettua 70 litraa ysivitosta. Kaveri joka oli bensaa antanut pisti Guntherin antamat rahat omaan taskuunsa. Ryhmän palatessa takaisin tankkasimme pyörät täyteen ja loput varakanistereihin.

Koska oli jo myöhäinen ilta eikä meitä päästetty kapunkiin aloimme katsomaan mihin teltan voisi pystyttää. Upseeri oli kummikin herrasmies hän kertoi, että voisimme yöpyä kaupungissa mutta meidän olisi jätettävä passit kaniin vartioasemalle ja luvattava lähteä takaisin seuraavana päivä ennen kahdeksaa. Hän myös kertoi, että mikäli ajaisimme pohjoisen tien kautta länsi Tiipettiin olisi siellä vähemmän tarkistuspaikkoja ja varmaankin pääsisimme niistä helposti läpi. Hommat hoituu kunhan jaksaa odottaa eikä ala kritisoida maan systeemiä.

Ajoimme kaupunkiin jonka tiestö oli pistetty kokonaan sekaisin, ei yhtään kunnollista katua. Kaupunki oli lähestulkoon täynnä intialaisia, nepalilaisia tai joistain näistä maista olevia ihmisiä. Ensin tämä hieman ihmetytti meitä mutta sitten kun mietimme meidän kohdetta, Mt. Kailash asia olikin hyvin selvä. Hehän olivat pyhiinvaeltajia matkalla pyhälle paikalle. Olosuhteisiin ottaen hotelli sekä illallinen paikallisessa ravintolassa olivat hyviä.

Aamulla aikaisin lähtö hotellista vartiopaikalle, passit mukaan ja matkalle kohti risteystä joka veisi meidät pohjoiselle tielle.